MY FIRST ATTEMPT .:. DARK BROWNIES

9:00 AM

MY FIRST ATTEMPT .:. DARK BROWNIES


MY FIRST ATTEMPT .:. DARK BROWNIES


Assalamualaikum. Holla ~ 

This is my first attempt on baking brownies. Kenapa dark brownies ? Sebab ianya hitam macam aku. Sebelum nak buat, rasa macam semua barang dah ada kecuali brown sugar. Alih-alih time nak buat, tengok-tengok coklat ada half bar ja. Nak keluar pi beli, dah tentu lah malas. So, dengan berbekalkan half bar tu, aku tambah lah serbuk coklat tu lebih sesudu.

Resepi ni aku pinjam dan cilok dari Mummy Julia, tapi aku ubah sikit mengikut kemampuan aku. Tapi, aku punya dark brownies ni tak berapa kedut sangat macam Mummy Julia punya brownies. Lantak lah ! Janji, sedap even Abah yang tak berapa suka kinda dessert ni pun suka dark brownies keh !





Dark Brownies

Bahan A
Coklat bar 250 gram *masa ni aku pakai half bar ja*
Butter  125gram 
( Double boil , cair dan sejukkan )

Bahan B
Gula Perang 1/2 cawan 
Tepung Gandum 1/2 cawan
Serbuk koko 2 sudu besar *aku pakai 3 1/2 masa ni*
Telur 2 biji 
( Gaul pakai spatula )

Cara-caranya
1. Bila Bahan A, dah sejuk, campurkan dengan Bahan B dan gaul sehingga sebati.
2. Sapukan butter ke dalam dulang dan panaskan oven.
3. Bakar pada suhu 180 C selama 20 minit. *ikut oven memasing ye*


Next time nak kena buat lagi. Bahan-bahan pun simple. Cara pun mudah. Memang senang sangatlah nak buat. Sedap pulak tu. Comel pulak tu.. Ehhh !

You Might Also Like

8 comments

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Sponsored